Hoe de plasticindustrie de coronacrisis uitbuit

ONEWORLD | De plasticindustrie grijpt haar kans om plastic te promoten tijdens de coronacrisis. Het spul zou hygiënischer zijn dan alternatieve verpakkingsmaterialen. Maar dat blijken onjuiste claims, die inspelen op de angst van consumenten en een dalende vraag naar plastic tegen moeten gaan.

e niezen in onze elleboog, wassen een paar keer per dag grondig onze handen met zeep en bij menig winkel staan de pompjes met desinfecterende handgel bij de ingang klaar. Aan alles is gedacht, zo lijkt het, maar de nieuwe hygiënemaatregelen roepen bij veel consumenten ook nieuwe vragen op. Zo zijn de producten die jij in de supermarkt uit de schappen haalt al door talloze handen gegaan, dus hoe hygiënisch zijn die eigenlijk? En dat linnen tasje dat je altijd meeneemt naar de supermarkt, is dat wel veilig of kun je voortaan toch beter elke keer een nieuwe plastic tas kopen voor je boodschappen?

Opportunistische lobby

In de Verenigde Staten (na China de grootste plasticproducent ter wereld) klonken begin maart de eerste geluiden over hoe noodzakelijk plastic verpakkingen en tasjes zouden zijn tijdens de coronacrisis. Zo beweerde de Plastics Industry Association (PLASTICS) – de vertegenwoordiger van de plasticindustrie in de Verenigde Staten – in een brief aan de Amerikaanse minister van Volksgezondheid dat het verbieden van wegwerpplastic tijdens een pandemie als deze de gezondheid van consumenten en werknemers in gevaar zou brengen. PLASTICS verzocht de overheid dan ook om de bevolking juist aan te sporen tijdens de coronacrisis meer gebruik te maken van wegwerpplastic.